Hypnotherapie
Psychosociale begeleiding

Prikkelbaar darm Syndroom (IBS) PDS

In Nederland hebben veel mensen last van een prikkelbare darm, ook wel Prikkelbaar Darmsyndroom (PDS) of Irritable Bowel syndrome (IBS) genoemd. Deze chronische darmaandoening geeft klachten zoals buikpijn, diarree, obstipatie, winderigheid en een opgeblazen gevoel. De klachten leiden bij veel mensen tot emotioneel en lichamelijk lijden, sociale beperkingen, ziekteverzuim en verlies van levenskwaliteit. Omdat deze aandoening helaas niet te genezen is, kunnen medici PDS patiŽnten weinig bieden.

Uit wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat hypnotherapie de werking van de darmen gunstig beÔnvloed.† De Engelse hypnotherapeut dr.Michael Mahoney ontwikkelde een uniek protocol voor zes sessies, exclusief een intakegesprek, over drie maanden dat uitgebreid werd toegepast en getest in Engeland en Amerika. Uit onderzoek over de afgelopen jaren blijkt dat 95%† van de patiŽnten die volgens zijn protocol werd behandeld, na zes sessies een sterke vermindering van klachten ervaart en een verhoging van levenskwaliteit, ook gedurende langere perioden.

Dit protocol wordt nu ook in Nederland gebruikt.

CliŽnten met een Prikkelbaar Darm Syndroom worden al steeds vaker door een huisarts doorverwezen naar een hypnotherapeut.

Hypnotherapie krijgt bij de klachten PDS in de reguliere sector steeds meer erkenning.†

Deze kortdurende behandeling is geschikt voor mensen die gemotiveerd zijn om dagelijks thuis de ingesproken opnamen te beluisteren. Een actieve inzet is dus belangrijk.

Om voor behandeling in aanmerking te komen is het belangrijk dat de (huis)arts de diagnose PDS heeft vastgesteld.

Hypnotherapie

Psychosociale begeleiding